Morbid och Stinger


En gång för länge länge sedan fanns det en dator som hette Amiga 500.

Någon gång mellan 1988 och 1994 lärde jag mig att programmera assembler, och tillsammans med min kompis Stinger gjorde jag spel och demos för ovan nämnda Amiga. Det som jag lyckats bevara finns att hitta här.

OBS! Hör av dig om du har något jag gjort som jag inte har kvar!

2008-11-08

Spräng Ove i bastun

Knäpp Jörgen i köket II - Spräng Ove i Bastun är uppföljaren till världens genom tiderna bästa svenska textäventyrsdataspel. Spräng Ove i bastun skrevs för Amiga 500 någon gång omkring 1993 för att fira att det var 7 år kvar till millenieskiftet.

Det finns egentligen inget bra sätt att förklara vad spelet går ut på eller hur man gör. Det enda som egentligen fungerar är att du laddar ner det. Med hjälp av emulatorer är det möjligt att spela spelet på både PC och MAC, om du nu inte har en Amiga.

Varför ska man då spela Spräng Ove i bastun? Jo, alla uppföljare måste följa vissa regler: "Number one, the body count is always bigger, number 2, the death scenes are always much more elaborate, more blood, more gore, carnage candy. Your core audience just expects it. And number three, never..." (Randy, Scream 2). Dessutom är alla uppföljare alltid sämre.
Spräng Ove i bastun har allt som Knäpp Jörgen i köket har plus:
både gemener och versaler
muspekare och musstyrning
en inventory-lista
en pausbild med en fin dikt
en actionsekvens
möjlighet att spara ifall man tror att man ska dö

Precis som sin föregångare är spelet fyllt med ironi och elakheter till både höger och vänster. Och som vanligt dör man oftast och får börja om från början. Till sin hjälp har man sin trogna "De IQ befriades handbok", och diplomet från Hjälteklubben som man fick när man klarade Knäpp Jörgen i köket. Har man otur hamnar man i ICA Facilköp. Ett besök på Solvalla kan vara skojigt. Eller varför inte bege sig till Hälsovårdsnämnden? För den vakne finns som alltid referenser till bland annat Star Trek, Twin Peaks, Batman (eller Läderlappen) och Star Wars. Dessutom finns det fantastiska personer att träffa och interagera med. Vad sägs om Jörgen, Bengan, Ove, Shefen, Flang den gode, General Carl Gustaf Mauser, Vårt-Lennart, Hans och Hans syster?

Spelet gjordes av de ökända Morbid & Stinger samt några vänner:
Ingenting: Jåm Torla (Kraftmannen)
Musik: Hercules
Mer musik: Raza
Samplingar: Artifact
Fler samplingar: Hercules
Återigen samplingar: Raza
Idéer: Morbid
Text: Morbid
Programmering: Morbid
Ännu fler idéer: Stinger
Text också: Stinger
Grafik: Stinger
Textförvanskningsidén: Jesper
Digitalisering: Nogge
Älgen: Jonez/Equinox
Pausbild: Zanitor/Noxious





11 kommentarer:

Elias sa...

Min kompis skickade ett SMS till 118100 där han frågade "Hur ska jag spränga Ove i bastun?" Svaret han fick var "Vi tycker inte att det finns något bra sätt att spränga Ove i bastun, eftersom det förmodligen leder till ett olyckligt dödsfall. Om du vill förstöra en bastu föreslår vi att du monterar ner den och kör den på släpvagn till en återvinningscentral."

Mathias sa...

LOL: Kul! Vad säger de om att Knäppa Jörgen?

Elias sa...

Har vi inte provat. Min mobiltelefon funkar inte så jag kan inte prova.

Elias sa...

Förresten, har du eller vet du vad modulen som används i spräng Ove i bastun heter?

Mathias sa...

Nej, det minns jag inte. Men det är nog bara att rippa den.

Elias sa...

Jag kan inte rippa den! Behövs nån jämrans req(tum)tools library eller nåt.

Elias sa...

Eftersom jag inte kan rippa den fina modulen så undrar jag om du har nån email-address till Artifact.

Mathias sa...

Nix, har inte kontakt med någon av de gamla... Dessutom tror jag att det är Hercules och Raza som gjort låten?

Om man ska tro på den gamla källkoden så har jag gjort ett hack för att göra den svårare att rippa, och låten heter mod.waterdance...

Elias sa...

En snubbe på LemonAmiga lyckades rippa den, men det blev en smula tokigt så den är inte korrekt rippad. http://www.lemonamiga.com/forum/viewtopic.php?p=86302
Men eftersom du har kvar källkoden, då lär du väl ha kvar modulen?

Mathias sa...

Nej, tyvärr, jag har inte sparat den.

Elias sa...

Asle på EAB lyckade rippa den! Hurra, hurra, hurra! Kolla här! http://eab.abime.net/showthread.php?p=766690