Morbid och Stinger


En gång för länge länge sedan fanns det en dator som hette Amiga 500.

Någon gång mellan 1988 och 1994 lärde jag mig att programmera assembler, och tillsammans med min kompis Stinger gjorde jag spel och demos för ovan nämnda Amiga. Det som jag lyckats bevara finns att hitta här.

OBS! Hör av dig om du har något jag gjort som jag inte har kvar!

2008-11-08

Knäpp Jörgen i köket

Knäpp Jörgen i köket är världens genom tiderna bästa svenska textäventyrsdataspel som skrevs för Amiga 500 någon gång omkring 1991 när Anders Lundin hade radioprogammet Glädjetåget och Robinson inte ens var påtänkt.

Det finns egentligen inget bra sätt att förklara vad spelet går ut på eller hur man gör. Det enda som egentligen fungerar är att du laddar ner det. Med hjälp av emulatorer är det möjligt att spela spelet på både PC och MAC, om du nu inte har en Amiga.

Spelet är garanterat inte politiskt korrekt och innehåller elakheter till både höger och vänster. Dessutom saknar spelet all vett, sans, rim och reson. Och oftast dör man och får börja om från början. När man dör får man en spydig kommentar om hur kass man är. Har man otur hamnar man i ICA Facilköp. Eller tvingas injicera spaceheroin genom näthinnan. Eller vaknar upp i en Grötorialhåla. För den vakne finns referenser till bland annat Star Trek, Twin Peaks, Batman (eller Läderlappen) och Star Wars. Dessutom finns det fantastiska saker att hitta. Vad sägs om en K.K.K. (Kraftfull KommunistKnäppare) eller en Hans Heckelmeier som någon tuggat på? Och naturligtvis finns det en obligatorisk labyrint. För den litterärt eller språkvetenskapligt intresserade kryllar det av särskrivningar (och även av sär skrivningar). Helt klart något för SÄPO - Särskrivningspolisen.

Till din hjälp har du de IQ befriades handbok, boken som innehåller all information en äventyrare behöver.

Ladda ner det här:


Spelet gjordes av de okända Morbid & Stinger samt några vänner:
Musik: Artifact
Programmering: Morbid
Grafik: Stinger
Förutom Läderlappen: Morbid
Text: Morbid
Ännu mera text: Stinger
Ingenting: Jåm Torla (Kraftmannen)


4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag la till ICA Pappmesen i Tomelilla till http://www.fulcola.com/stores som ett litet skämt, för ICA Pappmesen finns väl inte?

Elias sa...

Jag har gjort ett forum om KJIK och SOIB. Registrerar du dig får du en valfri titel. Forumet ligger på http://kjik.forum24.se/kjik.html .
Jag håller på att bygga på det.

Unknown sa...

Jag har för mig att jag klarade det här spelet. Hela tiden har jag dock varit övertygad om att det hette Fånga Jörgen i köket. :D

Mathias sa...

Kul! Hoppas att det betydde att du gillade det!