Morbid och Stinger


En gång för länge länge sedan fanns det en dator som hette Amiga 500.

Någon gång mellan 1988 och 1994 lärde jag mig att programmera assembler, och tillsammans med min kompis Stinger gjorde jag spel och demos för ovan nämnda Amiga. Det som jag lyckats bevara finns att hitta här.

OBS! Hör av dig om du har något jag gjort som jag inte har kvar!

2008-11-08

Spräng Ove i bastun - Tips och tricks

Nedan följer lite tips & tricks som gör spelet roligare. Eller åtminstone sånt som vi som gjorde spelet hade roligt åt.

Precis när disketten bootar kan man hålla ner höger musknapp.

När spelet börjar ska man ange sin IQ. Prova följande:
513, >800, >300, >50, >1, 0, ingenting

Efter att man angett sin IQ ska man ange ett namn. Följande namn och ord ger roliga kommentarer eller hemliga hemligheter:
OVE, JÖRGEN, MATHIAS, MATIAS, MATTIAS, MATTHIAS, NICKLAS, NIKLAS, NICLAS, JESPER, TOMAS, THOMAS, PÄR, PER, PEHR, PÄHR, JOHAN, BJARNE, BJÖRN, STEFAN, RAIMO, JONAS, JONAZ, HENRIK, HENDRIK, KLAS, CLAS, ROBERT, GUSTAF, GUSTAV, ADOLF, DANIEL och FREDRIK

Det finns ett antal hemliga lösenkodord som kan skrivas på tangentbordet för att få tillgång till hemliga delar. Vissa lösenkodord kan skrivas när som helst. Andra måste skrivas vid speciellt utvalda tillfällen.
MORBID, STINGER, BRÄNNVIN, FASTER THAN THE SPEED OF ARNE WEISE, LÄDERLAPPEN, GURU, DEATH DEFIERS, GREETINGS, SHITMODE, SCROLLER, DTLP, TVÄRFUSK och PÅ EN SKALA MELLAN 1 OCH 10 DÄR 7 GÅR MOT OÄNDLIGHETEN, MÅNE

Det går inte att ta sig ut från ICA Facilköp.

Det går att klara labyrinten. Prova att skriva något samtidigt.

Skuggan på pilen blir större ju längre nedåt och åt höger som pilen rör sig

Pausbilden föreställer en kille i Noxious eftersom Noxious gjorde en egen uppföljare till Knäpp Jörgen i köket (Knäpp Jörgen II) och det var vi inte så glada över. Lite småaktigt av oss. Hur som helst, som tack fick han vara med i spelet, tillsammans med en fantastiskt vacker dikt!

4 kommentarer:

Elias sa...

Hur klarar jag labyrinten?

Mathias sa...

Prova att skriva något...

Eddie sa...

Är det "PÅ EN SKALA MELLAN 1 OCH 10 DÄR 7 GÅR MOT OÄNDLIGHETEN" man ska skriva för att klara labyrinten? Jag har klarat den, både genom en bugg i en emulator som gjorde så att Ove inte kunde röra sig, och genom att skriva en kod, men jag minns inte vilken kod det var.

Mathias sa...

Det kan jag inte svara på, då blir det för lätt!