Morbid och Stinger


En gång för länge länge sedan fanns det en dator som hette Amiga 500.

Någon gång mellan 1988 och 1994 lärde jag mig att programmera assembler, och tillsammans med min kompis Stinger gjorde jag spel och demos för ovan nämnda Amiga. Det som jag lyckats bevara finns att hitta här.

OBS! Hör av dig om du har något jag gjort som jag inte har kvar!

2008-11-09

Hur tusan gör man för att kolla på grejerna?

Med hjälp av modern teknik är det möjligt för alla att använda gamla Amiga program.

Det som är absolut enklast är att ladda ner en Amiga-emulator, tex WinUAE.

En väldigt bra beskrivning av hur man kommer igång finns här:
http://www.tweakguides.com/Amiga_1.html

För att emulatorn ska fungera behöver man en fil med amigans kickstart. Enligt uppgift måste man äga en Amiga med motsvarande kickstart för att få använda den.

Filerna som jag lagt upp här är antingen i .adf-format (vilket motsvarar en diskett) eller i exekverbart format (vilket motsvarar ett körbart program). .adf-filerna kan man köra direkt i WinUAE, men de exekverbara filerna måste man lägga på en hårddisk eller diskett först.

Ladda ner mina filer här:

och här:

Inga kommentarer: